torsdag 11 februari 2016

Skinande ren disk med bikarbonat


På en av de allra sista sidorna i Självhushållning i praktiken, stod ett litet stycke text som hjälpte mig att gör mig av med en av ett av kökets sista miljöbovar: Diskmedel. Handdiskmedel kan man göra själv genom att lägga en oliv- eller galltvål i varmt vatten i 15 minuter och sedan använda vätskan. Jag använde galltvål, eftersom vi hade det hemma. Det funkar minst lika bra som vanligt diskmedel och vi är väldigt nöjda.

Sedan kom det riktigt intressanta. Boken hävdade nämligen att maskindiskmedel kan ersättas med bikarbonat och vinäger. Nog visste jag att bikarbonat och vinäger är en väldigt effektiv rengörare men jag var riktigt skeptisk till att det faktiskt skulle funka i diskmaskinen. Maskindiskmedel innehåller ju mängder av kemikalier, det måste väl finnas en anledning till det? Jag var ju i alla fall tvungen att prova och efter några diskar kan jag konstatera: Nä, det finns ingen anledning att använda så frätande kemikalier, för det går nämligen minst lika bra med bikarbonat och vinäger. Jag har inte testat att köra något riktigt fasttorkat och ingrott men det tog inte mitt gamla diskmedel bort heller utan blötläggning.

Gör ditt eget maskindiskmedel

1 msk bikarbonat
1 msk vinäger

Häll bikarbonat i diskmedelsfacket och vinägern i facket för spolglans. Kör maskinen som vanligt.

Tillägg 2016-04-26: Så här gör jag inte längre. Se Diskmedel och maskindiskmedel du gör själv - en uppföljning för att få ett bättre recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar