måndag 30 maj 2016

Göra nya plommonträd

Det här blir vårt andra sommar på gården (2,5 halv om man ska vara petig) och vi har massor med projekt på gång. Odla i tunnelväxthus, utöka köksträdgården och bygga en lite ladugård där hönsen kan bo. Den förra säsongen gav oss mängder med erfarenheter som jag hoppas gör att våra projekt blir lite mer lyckade. 


Ett av projekten vi gett oss på är att göra nya plommonträd. Vi har två små plommonträd som ger små, små frukter. Dessa träd skjuter mängder med rotskott runt i kring sig. Flera meter bort kan man hitta dem ibland. Rotskott ska man plocka bort, för de stjäl energi från moderträdet. Så läste jag att man kan använda dessa skott för att göra nya träd, genom att ympa på fruktgivande kvistar.

På vårvintern beskar Oskar de gamla plommonträden. De var i ganska dåligt skick när vi flyttade in och inte blev det bättre av att trädfällarna från kraftbolaget la en stor tall på dem. Jag tror att de kommer att klara sig men vi får så. I alla fall så sparade vi ympkvistar från de gamla träden, lät de ligga i fuktiga tygtrasor i kylskåpet tills det var dags för ympning.


Igår grävde jag upp två ganska stora rotskott som jag hittade i syrenbuskaget och Oskar ympade på tre kvistar. De var lite torrare än ympkvistar ska vara men jag hoppas att det går ändå. Vi får helt enkelt se om det tar sig. De nya träden planterade vi i samma område som de gamla för att slippa rotskott på fler ställen. Nu är det bara att vänta och hoppas att någon av grenarna tar sig. 


Det här är vad vi använde för att ympa:
En grensåg för att kapa rotskottet 
En vass kniv för att skära snitt i barken 
Ympris
Ympvax 
Tygtrasor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar