fredag 8 juli 2016

Chocolate chip cookies med lakrits


Jag har länge försökt lära mig baka riktigt goda Chocolate chip cookies. Efter många halvlyckade försök har jag äntligen lyckats. Min familj älskar choklad och de älskar lakrits, så att tillsätta en touch av saltlakrits i kakreceptet var vad som behövdes för att skapa mitt ultimata recept på Chocolate chip cookies.


Chocolate chip cookies med lakrits

120 g smör
1 dl vitt socker
1 dl farinsocker
1 ägg
½ tsk vaniljpulver
½ tsk bikarbonat eller 1 tsk bakpulver
1 tsk hett vatten
1 nypa salt
3,5 dl mjöl
2 dl havregryn
100 g hackad salmiak/lakrits choklad från Anton Berg

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda smör och socker. Rör i ägg och vaniljpulver. Blanda bikarbonat och hett vatten. Blanda i smeten tillsammans med salt. Rör i mjöl, choklad och havregryn. Rulla till bollar och lägg på plåt.

Grädda i ca 10 minuter tills kanterna är lite bruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar