måndag 4 juli 2016

Det växer v. 27


Jag är så stolt över min kål i år. Den är så stor, fin och producerar redan små huvuden. 


Även purjolöken är jag väldigt stolt över. Vissa lökar är riktigt stora redan. Nästa år ska jag plantera tätare så att jag kan "gallringskörda" några lökar nu i juli. 


Jag sådde märgärtor i två omgångar i år. Det här är första omgången som växer så fint. Den andra omgången gav inga plantor alls. Har ingen aning om vad som gick fel. 


Morotslandet växer bra. Vintermorötter till höger och Nantes till vänster. 


En första zucchini är också på väg. 


Inne i växthuset är det en djungel. Chili, bönor och tomater växer riktigt bra. Jag är lite orolig för gurkan men i alla fall hälften av plantorna har börjat växa ordentligt nu 


Jag är så spänd på att få smaka min första djungelgurka. 


Majrovor skördar vi nu. Det är härligt med en rotsak som kan skördas så här tidigt men jag kämpar lite för att hitta bra sätt att använda den. Snabbinlagd blev den dock väldigt god. 


Mellan palsternackan har sallad fått ta plats där rädisorna tidigare stod. Rädisorna har vi ätit upp. 
 

De här stackars sockerärtorna har verkligen fått kämpa. Alla fick toppen avbiten av en sork men sedan Oskar fångat sorken har de återhämtat sig och kommer nog snart börja blomma. 


Vitlöken som överlevde är jättefin!


Även potatisen växer som den ska. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar