fredag 1 juli 2016

Spreja odlingarna

Foto: Melker Wastensson

Igår gjorde jag något jag aldrig gjort förut. Jag sprejade mina odlingar. Jag har haft stora angrepp av kålmal i år. Stora vita svärmar har flygit över odlingarna och trots att jag haft duk över kålen har såklart några malar letat sig in. Så jag köpte larvskydd av Nyttodjur. Larvskydd består av en bakterie som kålmalen inte tål att få i sig. Man sprejar växten, larven äter växten och får i sig bakterien, larven dör. Om några dagar ska jag spreja igen. Ska bli väldigt intressant att se om det funkar.

Eftersom jag sådde kål redan 1:a april hade mina plantor blivit ganska stora och klarade angreppen ganska bra än så länge. Några nysådda rädisor strök med och kålroten ser inte så fräsch ut men den hämtar sig nog.

När jag ändå lyfte på duken passade jag på att rensa ogräs. Det hade växt en hel del eftersom jag inte vågat lyfta på duken tidigare.


Jag kunde också skörda ett riktigt stort topphuvud och äta nudelwok till middag, redan i juni. Jag är mycket stolt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar