söndag 7 augusti 2016

Hur gick det?


Den 21:a december skrev jag om hur jag tänkte kring fröval inför 2016. Jag ville få större skörd och framförallt tidigare skörd. Hur gick det sen då?

1. Moroten Amterdam forcing ska vara en av de allra snabbaste morötterna och den ska få göra Nantes 2, som gav en fin skörd i år sällskap i morotslandet. 

Jag satte Amsterdam forcing när jorden fortfarande var fryst. Den fick sedan växa till sig under plastlock och vi kunde börja skörda redan i juli. Morötterna är dock inte lika goda som Nantes 2 och väldigt smala. Satsar nog på en tidig skörd av Nantes 2 nästa år istället. 

2. Bondbönor av sorten Witkem kom fint förra året men den lilablommande varianten kom inte alls. Därför kommer jag odla Witkem och Aquadulce Claudia, som ska vara både köldtålig och rikgivande, i år. 
Witkem hade bättre grobarhet men båda är klara samtidigt. Så jag odlar nog båda sorterna nästa år igen.

3. Tomaten Subartic Plenty kommer från Kanada och ska enligt fröbeskrivningen klara kalla försomrar. Även Sibirjak ska få växa hos mig.

När jag skrev den här listan hade jag inte tänkt köpa en polytunnel och letade därför efter tomatsorter som kunde odlas på friland här uppe. Nu köpte jag min tunnel och odlar flera sorters tomater därinne, bland annat Subartic Plenty och Sibirjak. Subartic Plenty har jag också på friland och den har lyckats producera flera mogna tomater redan. Den är riktigt god och växer fint trots att den stod ute när det stormade och var skitväder i början på sommaren. Så Subartic Plenty ska jag definitivt odla nästa år. Vi får se hur god Sibirjak är men än så länge känns den lite långsam. 

4. Frilandsgurkan Sonja ska vara den tåligaste slanggurkan och jag hoppas mycket på den. Sonja gör min H-19 Little Leaf sällskap men den senare ska få stå på bron bakom ett glas. 

Trots polytunnel har jag odlat Sonja på friland och den har gett oss några gurkor. Den är inte väldigt rikgivande men otroligt god. Godare än gurkan jag har i tunneln. 

5. Vintersquash Blue Hubard och Nakenfröpumpa blir nytillskott i mina odlingar. I år odlade jag ingen pumpa för det kändes inte värt. Pumpa hinner sällan bli klar på vår korta säsong men Blue Hubard ska enligt beskrivningarna klara utmaningen. Nakenfröpumpa av sorten Glisdorfer ska också funka fint här enligt tips från en annan odlare. 

Blue Hubard växer bra i mina odlingar och om hösten är bra kommer jag vi nog att få skörda. Jag återkommer om det senare. Nakenfröpumpa hade jag inte plats för, så Glisdorfer får bli nästa år. 

6. Slutligen sockerärt. Den vackert blommande och högväxta sockerärt jag odlade 2015 kom igång väldigt sent och gav alldeles för få sockerärtor vilket resulterade i att jag och barnen fick en sockerärta var till middag. I år ska det bli annorlunda. Norli lovar tidig och riklig skörd. 

Norli lovade tidig och riklig skörd men så blev det inte riktigt. Skörden är definitivt inte rik och det tog väldigt lång tid innan jag fick några ärtor. Antingen gör jag något fel när det kommer till sockerärtor, eller så får jag fortsätta att leta efter en sort som passar mitt klimat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar