lördag 6 augusti 2016

Skördelördag hemma


Igår efter min körlektion satte jag mig på en buss och åkte hem. Det känns skönt att få landa lite i min vardag, hänga med barnen och sköta odlingarna. Oskar har gjort ett jättebra jobb med att sköta vatten och omsorg när jag varit borta men när vi var två passade vi på att skörda lite. Eller tre egentligen, för Melker ville också vara med och hjälpa till att ta hand om det vi odlat. 


Vi skördade zucchini, jalapeno, tomat, djungelgurka, broccoli, kålrot och morot. Dessutom skördade Melker ringblomma och johannesört, la i en glasburk och hällde på olja. Det är fjärde året i rad som han är ansvarig för att göra ringblomsolja, så det är något han känner sig bra på. 


Oskar hittade pallkragar för 30 kr styck, så nu kan vi börja utökningen av grönsakslandet. Det har varit så roligt att odla i år och jag ser verkligen fram emot att odla ännu mer nästa år. I pallkragarna gör vi odlingslimpor och där får squash och gurka växa. Bakom Oskar ser du förra årets odlingslimpa där zucchinin verkligen trivs. Vi skördar hur mycket som helst!


Verkligen, hur mycket som helst! Sorten genovse levererar fantastiska zucchini med mild smak, baby round funkar också väldigt bra. När man drunknar i något gäller det att bevara det för framtiden. Idag prövade vi att frysa in riven squash, läs hur man gör på Skillnadens trädgård. Vi prövad också att mjölksyra squash. Jag hoppas att båda alternativen ska funka i grytor och såser i vinter. 


Djungelgurka var det ingen av oss som tyckte om rå, så vi skördade ett halvkilo och prövar att lägga in. Kanske tycker vi bättre om dessa supersöta små gurkmeloner då? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar