tisdag 7 juni 2011

Odla på balkongen

Vi har matbrist i världen. Du märker det hos den lokala handlaren på att priset på mat stiger hela tiden. Därför vill jag tipsa om vad du kan odla själv, även om du inte har en tomt.

Mitt balkongland.

Sallad
Plocksallad och ruccola är bland det enklaste du kan odla. En balkonglåda eller en kruka eller vad som helst egentligen, kan stå på fönsterbrädet nästan hela året. På balkongen trivs den jättebra, bara den får lite sol. Sallad behöver ett ganska tunt lager jord, vattna med näring en gång i månaden eller om den börjar se blek ut. Se till att gallra så att plantorna får plats och att så lite i taget så att du alltid har sallad. Om du verkligen vill spara pengar, hoppa över den där påsen med sallad. Odla själv. 

Mitt salladsfat, två paprikor och en blomsterböna.

Kryddor
Färska kryddor är både lyxigt, gott och nyttigt. Och superlätt att odla själv. Eftersom krukorna i affären kostar en del finns verkligen pengar att tjäna. Enklast tycker jag persilja är. Tar en månad att driva upp från frö, supergod, nyttig. Den kan man ha i en kruka i fönstret nästan året om. Skörda ofta och frys in det du inte behöver just idag.

Basilika gillar många och den går också bra att ha på fönsterbänken eller balkongen. Basilika tar lite längre tid att driva upp än persilja, 3 månader ungefär och är känsligare både för uttorkning och kyla. Basilika ger mycket så skörda ofta. Finns i många olika sorter. Genovese är den vanliga man köper i affären. 

Andra örter jag provat med bra resultat är mynta, citrontimjan, rosmarin, oregano, saliva och gräslök. De tre första köpte jag som plantor men de tre sista gick bra att driva upp från frö men oregano tog nästan 5 månader innan det gick att skörda.  


Potatis i hink, paprika och salladslök. 

Tomater
Tomaterna du köper i affären smakar ingenting. Det kommer du att inse om du prövar att odla själv. Körsbärstomater är enklare att odla och sköta. En sort som heter Tiny Tim blir ca 50 cm hög och ger mycket. Passar perfekt till balkongen. 

Grönsaker
Salladslök är väldigt gott till sommarens potatissallader och den odlar du enkelt själv i kruka eller balkonglåda.

Paprika odlar jag för första gången i år och den ser ut att må riktigt bra och få många fruktämnen. Man kan ta ett frö från en paprika man köpt i affären och stoppa ner i en kruka men buskpaprikan som jag köpte frön till klarar vinden på min balkong mycket bättre. Ska ge ca 30 paprikor per planta och gör den det är den verkligen värd att odla

Potatis kanske inte är det som sparar pengar mest om man odlar så lite som man kan på en balkong men det blir så gott att jag rekommenderar det ändå. En plasthink, dräneringshål ca 10 cm upp. Lägg jord upp till hålet, lägg i potatisen och täck med lite jord. När potatisen fått blad som sticker upp över hinkkanten fyller du på med mer jord. Vattna, vänta, njut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar