måndag 8 februari 2016

Salladsodling i källaren


Salladsodlingen i källaren levererar verkligen just nu. Stora, krispiga blad kan nu avnjutas till var och varannan middag. Den 6:e november sådde jag salladen och ställde ner den i källaren. Vi har skördat små salladsblad sedan nyår och det har verkligen varit en humörhöjare vissa kalla och dimmiga dagar.

I källaren där salladsbladen står är det ungefär 16 grader varmt men det har pendlat mellan 12 och 19 grader. Jag har vattnat en gång i veckan och var tredje vecka har den fått lite näring, annars har den skött sig själv där nere under ett lysrör. Lite persilja har vi också kunnat skörda men mina plantor med Bulls Blood har inte gett något. De hade nog behövt andra förutsättningar.

Om en månad behöver jag planteringskrukorna och ljuset till annat men fram till dess tänker jag njuta av sallad på macka, hamburgare och pasta. Skönt när experiment blir så lyckade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar