fredag 18 mars 2016

Gör din egen havreyoghurt


Tillägg 2019-03-14: Det var några år sedan jag gjorde det här receptet och jag undrar om inte Oatly ändrat på sin produkt för många verkar nu ha problem att få den här yoghurten att fungera med Oatly. Flera läsare tipsar om att Plantis Yogoat går att använda istället. 


I min närmsta affär kostar havreyoghurt 34 kr/l. Det är hutlöst dyrt, tycker jag, och därför brukar vi aldrig köpa havreyoghurt trots att Noa tycker väldigt mycket om den. Så insåg jag en dag att det där med yoghurt kan man ju göra själv, då borde man ju också kunna göra havreyoghurt. Lite googling visade att det kan man såklart. Allt man behöver är att köpa en sån där hutlöst dyr yoghurt och sedan använda den för att starta sin egen. När man väl startat sin yoghurt använder man den sista decilitern till att göra ny yoghurt och på det sättet behöver man aldrig mer köpa yoghurt. Nu kan Noa äta yoghurt varenda morgon för min yoghurt kostar bara 5 kr/l.

Jag utgick från Springer och trimmars recept när jag började göra yoghurt.

Hemgjord havreyoghurt 

1 l havremjölk. Jag använder min supergoda, hemgjorda havremjölk
1 dl havreyoghurt. Första gången en köpt yoghurt, nästa gång den sista decilitern av din hemgjorda yoghurt.

Gör så här 

Koka upp havremjölken och låt den koka en liten stund så att den tjocknar. Rör då och då med visp eller träslev så att mjölken inte skiktar sig och bränner fast i botten. När mjölken känns som nyponsoppa, ta av den från plattan. Låt mjölken stå och svalna tills den är mellan 32 och 46 grader. Jag sätter i en termometer och är nöjd när vätskan är 44 grader. Då är det dags att hälla i 1 dl havreyoghurt. Blanda och häll upp i en eller två stora burkar.

Nu ska burkarna stå lite ljummet ett tag. Första gången gjorde jag som Springer och trimmar och satte den i ugnen på ca 40 grader. Problemet är att min ugn är väldigt varm och alla bakterier dog. Dessutom är ju att ha ugnen i gång hela natten något man ur miljöperspektivet bör undvika. Så nu gör jag så här och det funkar perfekt: Jag lindar in burkarna i handdukar, sätter ner i dem i en kylväska. Stänger locket och lindar in kylväskan i en filt. Den får sedan stå ungefär 12 timmar och då är yoghurten perfekt.

Ställ in yoghurten i kylen. Jag har ingen aning om hur länge den håller för vi gör alltid slut på den efter 5 dagar men minst en vecka skulle jag gissa.

27 kommentarer:

  1. Hej, min blev ganska flytande...Eller som nyponsoppa även efter dom 12h...ska det va så?
    Jag använde visserligen vanlig ko mjölks yoghurt till havremjölk, kan det påverka? Eller något annat jag bör tänka på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det går inte att använda komjölksyoghurt. Har gjort det själv av misstag en gång och det funkade inte alls. Det måste vara havreyoghurt.

      Radera
  2. Ska locket vara stängt på burkarna under de 12 timmarna? Eller är det bara locket på kylväskan som du stänger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har locket stängt men inte åtdraget.

      Radera
  3. Hej svejs! Fungerar det att använda sojayoghurt?

    SvaraRadera
  4. Hej svejs! Fungerar det att använda sojayoghurt?

    SvaraRadera
  5. Jag har inte prövat med sojayoghurt, så jag vet inte.

    SvaraRadera
  6. Jättebra! Sprider länken för glatta livet 🙂 Stort tack!

    SvaraRadera
  7. Vad använder du för typ av burkar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanliga syltburkar med skruvlock.

      Radera
  8. Jag sätter in min burk i ugnen och har bara lampan på... då är det 31-32 grader i ugnen.... funkar för mig.😁

    SvaraRadera
  9. Lite undrande över hur detta fungerar eftersom Havregurt inte innehåller någon levande bakteriekultur till skillnad från "vanlig" yoghurt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började också undra det när jag såg att Havregurt var nominerad till matfuskpriset. Jag har tyvärr inga svar. Det var ju några år sedan jag gjorde det här receptet och jag vet inte om det innehöll levande yoghurtkultur då eller om det är någon annan process som funkar.

      Radera
    2. Funkade ej för mig att använda Oatlys Havregurt. Däremot gick det utmärkt med Plantis Yogoat!

      Radera
  10. tack för ett bra recept. Någon som har fler tips på märken som fungerar? Testade okatly- funkar inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var några år sedan jag gjorde det här receptet och jag undrar om inte Oatly ändrat på sin produkt för många verkar ha problem nu. Plantis Yogoat har andra läsare använt sig av med gott resultat.

      Radera
    2. tack för ditt svar Ida. I min butik har de bara Planti Soygurt. I väntan på att en långväga gäst skulle ta med sig en havregurt och en termometer provade jag med soygurten - det funkade inte. Men igår var det så äntligen dags att prova med yogoaten. Till min besvikelse fungerade det inte denna gången heller. Jag använde dock ingen kylväska, utan en yoghurt mäster, som arla producerade för att lansera yoghurten i början på 90 talet. lindade in hela termosbehållaren i en filt stoppade den i en tygpåse som vi hängde den på ett varmt element. Mätte temperaturen på vätskan imorse efter ca 14 timmar var den 30 °. vilken temperatur har din yoghurt när den är klar? funderar på om yoghurten inte fick hålla rätt temperatur tillräckligt länge att jag kanske måste skaffa mig en kylväska.

      Radera
    3. Kanske blev den för varm över det varma elementet? Jag ställde yoghurten i ugnen på 50 grader en gång och då hände ingenting för alla bakterier dog. Om du lägger den i en yoghurtmäster och lindar in den i en filt tror jag att det räcker för att hålla temperaturen. Hoppas att du får det att fungera!

      Radera
    4. hej igen Ida. Delar här då det kanske är fler som har svårt att lyckas. Jag struntade i yoghurtmästern. skruvade ner mitt element på kvällskvisten och mätte till ca 37 ° med hjälp av vätsketermometern. Placerade en vanlig frottéhandduk ovanpå och burken inlindad i en liten tunn handduk ovanpå det. Denna gången fick börja klockan var öppna. Hade missat den detaljen tidigare. Till min förvåning funkade det! Lät det stå lite längre än 12 timmar.

      Passade på att göra kokosmjölks yoghurt också. God ekologisk kokosgrädde utan tillsatser och en probiotika kapsel. Den fick stå bredvid havreyoghurten på elementet. Båda blev riktigt sura och goda :) Kanske lite för kostsamt för att bli vardasyoghurt men definitivt en helgtreat!

      Radera
    5. * burklocken ska det vara, inget annat

      Radera
    6. Jag testade detta recept med Valios Oddly Good havregurt naturell och det funkade utmärkt!! ❤
      Använde också egengjord havremjölk och hade i ugnen med lampa på.
      Blev först lite rädd att det inte funkade för att det är så kallt i vår lägenhet och för att det såg så flytande ut men hade faktiskt bra konsistens och känns som att det bara blir bättre och bättre nu när den står i kylskåpet.

      Radera
  11. Hur vet jag att det faktiskt blivit yoghurt? Min är tjockare än t. Ex oatlays yoghurt och inte lika krämig. Oatlays är syrlogare också men tror den är syrlogare än plants som jag använde i min. Min är lite syrlig men inte så att det stör.

    SvaraRadera
  12. Om den har tjocknat och blivit syrlig tolkar jag det som att det blivit yoghurt.

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Jag har gjort enligt detta recept några gånger nu och det funkar riktigt bra. Jag tror man absolut ska utgå från egengjord havredryck (testade köpt, men den fick jag inte att tjockna)
    Däremot saknar jag den här syrligheten som annars brukar finnas i yoghurt- någon som har tips till mig?

    SvaraRadera