fredag 18 mars 2016

Gör din egen havreyoghurt


I min närmsta affär kostar havreyoghurt 34 kr/l. Det är hutlöst dyrt, tycker jag, och därför brukar vi aldrig köpa havreyoghurt trots att Noa tycker väldigt mycket om den. Så insåg jag en dag att det där med yoghurt kan man ju göra själv, då borde man ju också kunna göra havreyoghurt. Lite googling visade att det kan man såklart. Allt man behöver är att köpa en sån där hutlöst dyr yoghurt och sedan använda den för att starta sin egen. När man väl startat sin yoghurt använder man den sista decilitern till att göra ny yoghurt och på det sättet behöver man aldrig mer köpa yoghurt. Nu kan Noa äta yoghurt varenda morgon för min yoghurt kostar bara 5 kr/l.

Jag utgick från Springer och trimmars recept när jag började göra yoghurt.

Hemgjord havreyoghurt 

1 l havremjölk. Jag använder min supergoda, hemgjorda havremjölk
1 dl havreyoghurt. Första gången en köpt yoghurt, nästa gång den sista decilitern av din hemgjorda yoghurt.

Gör så här 

Koka upp havremjölken och låt den koka en liten stund så att den tjocknar. Rör då och då med visp eller träslev så att mjölken inte skiktar sig och bränner fast i botten. När mjölken känns som nyponsoppa, ta av den från plattan. Låt mjölken stå och svalna tills den är mellan 32 och 46 grader. Jag sätter i en termometer och är nöjd när vätskan är 44 grader. Då är det dags att hälla i 1 dl havreyoghurt. Blanda och häll upp i en eller två stora burkar.

Nu ska burkarna stå lite ljummet ett tag. Första gången gjorde jag som Springer och trimmar och satte den i ugnen på ca 40 grader. Problemet är att min ugn är väldigt varm och alla bakterier dog. Dessutom är ju att ha ugnen i gång hela natten något man ur miljöperspektivet bör undvika. Så nu gör jag så här och det funkar perfekt: Jag lindar in burkarna i handdukar, sätter ner i dem i en kylväska. Stänger locket och lindar in kylväskan i en filt. Den får sedan stå ungefär 12 timmar och då är yoghurten perfekt.

Ställ in yoghurten i kylen. Jag har ingen aning om hur länge den håller för vi gör alltid slut på den efter 5 dagar men minst en vecka skulle jag gissa.

7 kommentarer:

  1. Hej, min blev ganska flytande...Eller som nyponsoppa även efter dom 12h...ska det va så?
    Jag använde visserligen vanlig ko mjölks yoghurt till havremjölk, kan det påverka? Eller något annat jag bör tänka på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det går inte att använda komjölksyoghurt. Har gjort det själv av misstag en gång och det funkade inte alls. Det måste vara havreyoghurt.

      Radera
  2. Ska locket vara stängt på burkarna under de 12 timmarna? Eller är det bara locket på kylväskan som du stänger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har locket stängt men inte åtdraget.

      Radera
  3. Hej svejs! Fungerar det att använda sojayoghurt?

    SvaraRadera
  4. Hej svejs! Fungerar det att använda sojayoghurt?

    SvaraRadera
  5. Jag har inte prövat med sojayoghurt, så jag vet inte.

    SvaraRadera