onsdag 18 maj 2016

Te av svart vinbärsblad


Jag fick en fråga på Instagram om hur man på bästa sätt gör te av vinbärsblad. Det fick mig att inse att det är dags nu. Vinbärsbladen smakar som mest om man bara har små blad och mina har precis börjat slå ut. Så idag satte jag på mig långkalsonger och gav mig ut för att skörda (det är bara 5 grader här idag). 1 liter späda blad blev det. Jag plockar nog en liter till om några dagar, så räcker det hela vintern.

Vinbärste gör man genom att plocka späda blad, torka och sedan blanda med valfritt, svart te. Jag brukar använda ceylonte men det fungerar lika bra med earl grey eller darjaling (eller andra sorter).

Vill man ha ett örtte på vinbär kan man blanda torkade blad och torkade vinbär. Bara torkade blad tycker jag inte ger tillräckligt med smak.

När jag torkar blad sprider jag ut dem på en bricka, ställer varmt och luftigt, exempelvis i skåpet över kylskåpet med luckan på glänt. Sedan vänder jag lite på bladen varje dag/varannan dag tills det är torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar