onsdag 27 oktober 2010

Berättelser om kön

Det är så lätt att tänka rätt och göra fel. Eller göra rätt men berätta fel. Vi uppmuntrar Melker att vara nyfiken och göra sånt han gillar. Det tycker jag är ganska lätt. Se min son och ge honom 100 möjligheter istället för 2. Att ha ett öppet sinne är ganska lätt tillsammans med någon som är så ny i världen. Det svåra är istället berättelsen. Berättelsen om Melker som vi berättar för familj och vänner. Det är mycket lättare att berätta historien om den tågälskande pojken. Då ler alla, skrattar och bekräftar. Om jag berättar historien om den handväskälskande pojken blir det många höjda ögonbryn och Oj då, kanske lite generade skratt! För tydligen ska man redan som 1,5 åring ha fattat att handväskor passar till snippa, inte till snopp.


Här tittar vi på tåg en härlig sommarmorgon. Eller så promenerar vi runt Vällingby med handväskan i handen och de älskade rosa solglasögonen på näsan. 

Är det inte konstigt att män inte har handväskor? Idag ska du ha med dig plånbok, telefon modell större, nycklar, läppsyl, vantar etc, men män ska stoppa allt detta i sin rock modell slimmad. Helt ologiskt och begränsande. 
- Jättekonstigt, sa Oskar när jag påpekade det. Vet du mer vad som är konstigt? Att tjejers innekläder inte har några fickor. 
Han syftar på att jag aldrig har några fickor att lägga näsdukar i och därför måste lägga dem på strategiska platser över hela lägenheten så att jag snabbt kommer åt en när Melker behöver snytas. Och jag håller med, det är jättekonstigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar