tisdag 19 oktober 2010

Linssoppa med äpple

Innan vi fick Melker åt vi ofta röda linser. Det är gott, billigt, man behöver inte koka det så länge och det funkar lika bra i soppa som i pastasås. Melker hatar röda linser. Och han hatar linssoppa. Han vägrar äta mat som kokat ihop till en oigenkännlig sörja. Han vill se att nu äter han en ärta, nu äter han en bit fisk och nu äter han ris. Så när han är på dagis, då lagar jag sörja, jag menar soppa. Igår blev det Linssoppa med äpple och curry. Mums!

Eftersom linssoppa ser så väldigt tråkigt ut har jag ökat saturation och temperatur på bilden. Dessutom la jag till en rolig robot som tar bort fokus från maten, precis som man gör i kokböcker. 

Linssoppa med äpple och curry, 2 port

1 dl röda linser
1 stort rött äpple
5 cm purjolök
2 cm färsk ingefära (kan uteslutas)
1 tsk curry
1 tsk rapsolja och en liten klick margarin
ca 0,75 l vatten
salt efter behov

Skölj linserna, hacka purjo, ingefära och äpple. Fräs lök och ingefära i matfett och häll sedan på curryn. På med linser, äpple och vatten. Koka försiktigt i ca 40 min. Fyll ev på med mer vatten om det behövs. Smaka av med salt.

Jag använder nästan aldrig buljong numera. Tycker att allt smakar likadant om man har en buljongtärning i allt. Istället låter jag soppor och grytor koka länge och långsamt så att alla smaker hinner koka ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar