torsdag 21 oktober 2010

Otäckt med tv-sända nyheter

Jag gillar tv. Eller inte tv men det som sänds på tv utan reklamen och den långa strömmen av program. Jag tycker att det är så skönt att sätta igång något på datorn, stänga av stora delar av hjärnan och bara titta. Slappna av och vara passiv. Och det är lite problemet med tv, att vi stänger av delar av hjärnan och bara tar emot information. Särskilt problematiskt är nyhetssändningar. När man inte tittat på nyheterna på väldigt länge börjar det kännas otäckt att göra det. Testa. Håll upp en vecka eller två och läs bara tidningar. Titta sen på en Rapport-sändning. Du kommer att märka att man inte har samma distans till tv-sända nyheter som till tidningar. Det finns inte lika mycket tid att reflektera över det som sägs och man accepterar otäckt mycket som sanningar utan att ha tänkt efter. Källkritik kräver liksom tid. 

Dessutom tycker jag att det intressantaste i en tidningsartikel är det som står längst ner. Om man orkar läsa så långt tillkommer ofta fakta som gör att man ändrar hela sin tolkning av nyheten och ofta håller jag inte med om journalistens tolkning. I tv finns det inte tid för faktan längst ner och det som är journalistens tolkning blir den enda tolkningen. 

Det tycker jag är väldigt otäckt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar