tisdag 23 november 2010

Återupptäckt biblioteket

Jag älskade biblioteket när jag var liten. Både bokbussen när vi bodde på landet, och det riktiga biblioteket när vi flyttat in till stan. Alla dessa böcker i backar och man fick plocka hur många som helst. Eller, inte hur många som helst. Efter en underbar halvtimme eller så sa mamma alltid de hemska orden: 

- Nu får du bara låna en bok till. 
Och så var jag tvungen att välja vilken det skulle vara, vilket tog minst 10 minuter och mamma var så less.

Biblioteket i Vällingby. Foto från bibliotekets hemsida.

Sedan Oskar blev bokhandlare har jag tappat bort biblioteket. 40 % rabatt på böcker och massvis med läsex gör biblioteket lite onödigt. Visst var jag där ibland, särskilt om jag läste nån kurs men det var inte förrän med köpstoppet som jag upptäckte det fantastiska med biblioteket igen. Man får ju låna hur mycket som helst! Det roligaste är fortfarande att låna barnböcker ur backar. Just nu har vi En liten skär och många små brokiga av Stina och Carin Wirsén hemma och den rekomenderar jag varmt.

Många små brokiga har blivit tokiga!

Ett problem är att man inte kan reservera böcker när man har köpstopp eftersom det kostar. Det gör att riktigt populära böcker, som böcker om amigurumi eller nyutgivna serier, är svåra att låna. Men man har i alla fall tillgång till mycket fler böcker än de i den egna bokhyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar