tisdag 21 december 2010

Julstök

Redan förra veckan hade jag så mycket julstämning att det nästan rök ur öronen. Retro julmusik, julvirkning och snön ligger vit på taken så långt ögat kan se. Jag älskar jul, en fantastisk chans att bli lite glad i en mörk och fruktansvärd tid. Utan jul skulle jag nog ha emigrerat till sydligare breddgrader för länge sedan.

I år blir den mest hemgjorda julen någonsin. Den rosmaringravade laxen, lakritsglöggen, och vörtlimpan är redan klara.


Vi har bakat både lussebullar...


... och pepparkakor. Jag har alltid hävdat att det inte lönar sig att baka pepparkakor för det är jobbigt och svårt och det är lika gott med köpta. Det var inte sant. Våra hemmagjorda blev mycket godare, det var jättekul att baka och så fick vi hur mycket julstämning som helst. Vi använde icas recept på pepparkaksdeg och bytte bara ut smöret mot laktosfritt smör, eftersom hela familjen är laktosintolerant. Degen var jättelätt att kavla och pepparkakorna hur goda som helst.


Den enda pepparkaksformen vi hade var ett hjärta och köpstoppet gjorde att vi inte kunde skaffa fler. Då får man ha lite fantasi och skära ut egna pepparkakor.


Bussarna kanske behöver lite kristyr för att komma till sin rätt. Just nu tänker jag bara elefant.


Min favorit är Pac Man.


Melkers julklapp blir hemmagjord, vi gör hemmagjorda veggobullar och jag önskar att jag hade sett det här receptet tidigare för då hade det blivit hemmagjord veggoskinka också. Får bli nästa år.

Det sköna är att vi inte har stressat. Stress är den värsta juldödaren och jag stryker hellre allt på att-göra-listan än att stressa i jul. Vi planerade i tid och gjorde något varje adventshelg. Att laga mat och baka med familjen ger mig lugn och glädje. Saker som att städa och handla julklappar är jobbigt och stressigt så det skippar vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar