söndag 16 januari 2011

Bröd

Ok. När jag skriver ett inlägg om bröd är det bäst att börja med att disclaima lite: Att baka sitt eget bröd är en ren lyxgrej. Det blir knappast billigare. Jag tvivlar på att det finns någon klimatvinst i det Och faktum är att det tar ganska lång tid innan det man gör blir bättre än brödet du kan köpa i Icabutikens bakat-i-butiken sortiment. Men när man kommit igång med det är det ganska trevligt, och det kan bli fruktansvärt gott.

Vi körde surdeg ett tag men det är lite beyond our capacity. Man måste ju hålla igång en surdegskultur och ibland failar vår vardag ner till färdigmat och ovikt tvätt - och då dör blommorna och surdegen. Så nu provade vi att baka med fördeg.

Vi utgick från Bondens bröd på allt om mat. Men eftersom rågsikt är lite väl svårsmält för Melker bytte vi det mot dinkelsikt. Det blev fantastiska bröd. Sen provade vi med att byta ut lite av vetemjölet mot kokta mosade potatisar kvar från dagen innan. Och det blev faktiskt det godaste bröd jag har ätit. Ever.

Och det som är så fantastiskt med fördeg är att jobbet man gör dan innan baket, själva fördegen är jättelätt att göra. Tar minre än fem minuter. Men om man har gjort det, då kan man inte backa ur dan efter. Degen står ju där och väntar på dig.

1 kommentar:

  1. Den största vinsten, som jag ser det, är att med hembakt bröd vet jag att jag inte har i några enzymer från grisar i det. Det känns viktigt för mig som vegetarian. Enzymerna anses nämligen försvinna under bakprocessen och behöver därför inte anges i innehållsförteckningen.

    SvaraRadera