söndag 2 januari 2011

Hur går det med Oskars Profetior?

Vid förra nyår gjorde jag på min gamla blogg ett gäng gissningar om vad som skulle hända under 10-talet. Jag tänkte att jag skulle försöka följa upp dem då och då. Och nu passar väl bra. Så ett år har gått och här är mina profetior:
The US will elect another really stupid republican president who will further alienate them from the rest of us. There will probably be a war of some kind to catalyse this process.
Ser bra ut. Det kan till och med bli Sarah Palin. Och Cablegate kommer försvåra för Amerikanska diplomater långt in på 20-talet tror jag.
The EU will slightly increase transparency but do nothing significant about environmental issues like farming and fishing subsidies.
Går jättedåligt för den här just nu, men det är ju nio år kvar.
China's expanding economy will hit an unexpected wall and relapse for a while.
Kina har mycket press på sig att släppa sin artificiellt lågt värderade valuta. Det skulle isåfall kunna skada deras export till USA.

India will become very, very important in tech.
Vet inte vad jag tänkte där. Indien var redan en väldigt viktig teknologination 2009, så det var väl nästan lite fusk?
Sweden will have a green prime minister.
Precis när jag hade skrivit det här inlägget kändes det helt wacko, men idag känns det inte så otroligt längre. Miljöpartiet har en stark positiv trend och moderaterna kommer få problem med sina förvirrade stödpartier och både socialdemokraterna och moderaterna har enorma utmaningar i och med alla skelett som är på väg ut ur garderoberna i läckornas årtionde.

TV and printed media will have a huge crisis and probably loose it completely.
Det här går helt och hållet enligt schema. Läsplattan tar andelar, tidningsrubriker är humor på facebook och programledarna på TV säger 'och det här kan ni gå in på vår hemsida och titta på om ni vill' så mycket att jag undrar varför folk har igång sina dumburkar över huvudet taget. 

There will be a huge nostalgia trip on indie pop and grunge.
 Grunge har jag inte sett nått, men indiepop börjar närma sig tror jag.


Personal computers will be replaced by phones/netbooks and "thin" media centers. Harddrives won't be a thing people generally deal with,

Att läsplattor/surfplattor/smartphones är på väg in starkt är klart. Googles hårddisklösa netbook fick dock blandad kritik, och de ökade tendenserna till censur kan göra att de flesta vill behålla sin hårddisk för att om inte annat lagra sin porr på.

There will be absolutely no people on mars.

Ligger bra till tycker jag.

I will change my hair two times. One will be for the better, one will be for the worse.

Absurt! Hur kunde jag tro att jag bara skulle byta hårstil två gånger på tio år! Jag byter minst en gång om året. 


Och så avslutar vi med en ny profetia som gäller bara för 2011: Jag tror att under 2011 kommer bostadspriserna i Stockholm sjunka, bara lite grand. Men det kommer räcka för att skapa en liten finanskris i Sverige, som vår spretiga minoritetsregering och oeniga riksbanksstyrelse kommer förstärka till en stor finanskris. Och då kommer många ha nytta av våra tips för att leva billigt och enkelt. Yaj!

1 kommentar:

  1. Nej, en grön statsminister är nog inte så långt borta. Och kanske ännu närmare (och egentligen ännu mer sensationellt) ligger en grön kansler i Tyskland. Die Grünen var större än SPD i några månader under slutet av 2010. Och Der Spiegel körde det här omslaget: http://wissen.spiegel.de/wissen/titel/SP/2010/46/312/titel.jpg

    Det får till och med mig att känna mig lite upprymd!

    SvaraRadera