torsdag 12 januari 2012

Veckomatsedel och matkassar

Jag förstår inte det här med matkassar. Visst, rent praktiskt vet jag att det är jobbigt att komma på vad man ska äta varje vecka och jobbigt och tidskrävande att handla och förstår att om man har 2 heltidsjobb är detta ett problem. Det jag inte förstår är hur ett folk som skrikit i år om att det är så viktigt att man får välja själv, helt plötsligt inte har några problem med att låta ett företag bestämma vad de ska äta varje dag. Jag måste välja skola, dagis, tandläkare, vårdcentral etc och ibland känns det verkligen som om alla val står mig upp i halsen. Men vad jag ska äta varje dag, det vill jag verkligen bestämma själv.

Eftersom att komma på vad man ska äta upplevs som ett stort problem, tänkte jag dela med mig av hur jag gör när jag ska skriva matlista. Jag har några kategorier som alltid kan vara med och sedan en uppsättning varianter på dessa kategorier.

Vi är vegetarianer och tycker mycket om tofu, därför lägger jag in en tofurätt varje vecka. De tofurätter vi brukar göra är Tofustroganoff, ugnsbakt tofu, smördegsinbakt tofu, tofugryta och pannerad tofu.

Må: Tofustroganoff med ris

Sen vill jag alltid lägga in en fiskrätt. De fiskrätter vi brukar göra är Ugnsbakt lax, fiskburgare, fisksoppa och fiskpinnar.

Tis: Fiskpinnar med potatis och remouladsås

Jag brukar också se till att variera kolhydraterna. Den här veckan har vi ätit ris och potatis och då vill jag lägga in en pastarätt. Pasta äter vi med korv eller bullar, med linsfärs- eller sojafärssås, med skaldjursås eller nån typ av tomatsås. Just nu får jag halsbränna av tomatsås och vi har ätit ganska barnvänlig mat må och tis så jag väljer linsfärs.

Ons: Spagetti och linsfärssås

Torsdag tycker jag är en tråkig dag, inte riktigt helg än men man är trött precis som om det var helg. En sån dag vill man äta något enkelt och gott. Pannkakor, fryst halvfabrikat och pommes, mixad rotsaksoppa eller något i pitabröd.

Tors: Mixad rotsaksoppa med vitlöksbröd (omixad soppa till sonen som inte gillar mos)

Fredag är det fredag och dags för fredagsmys. Tacos, pizza, hamburgare, burritos, lasagne. Och jag vill gärna ha en liten festlig touch utan att behöva anstränga mig så mycket.

Fre: Hamburgare med avokadosalsa

Nästa vecka väljer man en annan fiskrätt, en annan pastarätt, gör en tofugryta som man serverar couscous till och så får man variation utan att det tar flera timmar av googlande och letande i kokböcker varje gång. Svårare än så är det inte. Ibland känner jag för att lägga in nått nytt. Då tittar jag på Icas matklocka och vegetariska veckomatsedeln i jakt på nya alternativ.

Jag försöker också alltid i första hand laga av sådant vi har hemma, då behöver man inte handla lika mycket och maten blir inte dålig. Typ: Vi har ju en halv zucchini och mycket ägg, då kan vi äta zucchinipannkakor. Eller: Vi har färs i frysen och en öppnad creme fraiche i kylen, då gör vi färs i pitabröd med creme fraichsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar