måndag 21 maj 2012

Att censurera sin vardag

När man bloggar ställs man alltid inför valet vad man ska blogga om. Den här bloggen handlar om mig, min familj och vårt liv. Men inte hela vårt liv. Jag vill inte gnälla om allt min 3-åring gjorde igår, det är inte vad jag vill att min blogg ska handla om och jag vill inte hänga ut honom på det sättet. Jag vet att det upprör en del. Underbara Clara får ofta kritik för det. Att allt är så glatt och glättigt, så ser ju inte livet ut. 

För mig är det självklart att man aldrig får hela bilden. Det får du inte i ett tidningsreportage eller en bok heller. Filmen om John F Kennedy kommer aldrig att berätta allt om John F Kennedy. Min blogg om min familj är berättelsen om min familj, och det är aldrig samma sak som det verkliga livet i min familj. Det tror jag alla förstår. Själv läser jag positiva, fina och roliga bloggar som ger mig inspiration och energi och det är så jag vill att min blogg ska vara. 

Men det var inte det jag ville prata om egentligen, utan att jag märkt hur jag med bildvinklar censurerar mitt stökiga hem. Den här bilden som illustrerar en härlig förmiddag på balkongen. Om jag istället tagit bilden från andra hållet... 


...hade man sett att jag bara orkat sy en ny kudde till soffan och att den är alldeles brokig. Så har det sett ut sen i höstas. 


Den här härliga bilden på min te-mynta är väldigt in-zoomad. För om jag tagit den på lite längre håll...


...hade man sett att den står bredvid sonens hemska Bilar-campingstol. 


Det kan ju också uppröra en del men det är precis så här inredningstidningar gör. Man plockar bort precis där man ska fota och väljer vinklar väl. Tänk på det nästa gång det känns som om alla hem i Sköna hem är så snygga och ditt är så fult. Du behöver inte köpa nya grejer, du behöver bara titta på hemmet ur rätt vinkel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar