onsdag 23 maj 2012

Kokt torsk med ratatouille och couscous

Vi skulle äta ratatouille och fisk, hade jag bestämt. Jag hade köpt hem torsk och insåg när det var 40 min kvar tills det var middagsdags, att jag aldrig tillagat torsk och inte hade en aning om vad jag skulle göra. Så jag kastade mig ut på internet och sökte. Men google svek mig, det var bara en massa recept på torskgratänger och det ville jag ju inte ha. Så jag plockade upp telefonen och ringde syster, fd kock.
- Hur tillagar man torsk? sa jag desperat.
Hon föreslog att jag skulle koka den och det blev toppen.


3 port

Ratatouille utan lök
½ zuccini
1 gul paprika
1 röd paprika
1 msk olivolja
2 dl tomatsås eller 2 dl krossade tomater
1-2 dl vatten
en handfull med färsk basilika och timjan
2 tsk vitvinsvinäger
salt och peppar

Skär grönsakerna i bitar och stek en liten stund i olivolja. Häll på tomatsås, vatten, vinäger och färska kryddor. Låt koka i ca 20 min. Smaka av med salt och peppar.

Kokt torsk
3 torskfiléer
vatten
salt

Koka upp vatten och salt. Sjud torskfiléerna i ca 8 min. Exakt tid beror på hur stora filéerna är. 

Servera med couscous. 

Cross cooking rules!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar