tisdag 5 juni 2012

Duolingo - lär dig språk gratis

Jag var så avundsjuk på Oskar som får gå i skolan och lära sig en massa saker att jag satt och surfade runt på utbildningar. Problemet är bara att jag har två barn och inte särskilt mycket tid att lära mig saker. Dessutom är budgeten för kurser 0 kr. Så kom jag ihåg att jag fått en inbjudan till Duolingo.

Duolingo har som affärsidé att ge kurser i språk gratis och sälja översättningar som de som går kurserna gör, till tidningar och stora sajter. Först går man lite grundkurser och sedan får man lära sig genom att översätta. Smart, skitkul och gratis.


Jag bestämde mig för att lära mig spanska. Här kan man följa mina framsteg. Interfejset är lätt att följa och kurserna bra och metodiskt. Jag är fortfarande på level 1 och kan säga ungefär Yo soy una mujer, och är inte ens säker på att det blev rätt. 

Ett minus är att man måste lära sig från engelska till spanska. Att lära sig ett språk på sitt andraspråk istället för sitt modersmål är lite klurigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar