onsdag 20 juni 2012

Kolik-diet och amningste

Noa har kolik och skrek mest hela tiden i början. Skrik, skrik, skrik. Sedan hittade jag vad jag måste utesluta ur kosten och då blev han lugnare. Inte lugn som en filbunke men lugnare i alla fall. Jag har förstått att för en del hjälper det inte att ändra kosten men för mig har det funkat med båda barnen.

Så här ser min kolik-diet ut just nu:

Inte äta: mjölk, lök, päron, stenkärnefrukter, jordgubbar, exotiska frukter, jordnötter, kålväxter, linser, kikärtor eller andra svårsmälta bönor (färska bondbönor gick bra). Nötter har jag inte uteslutit helt men måste vara försiktig med.

Jag dricker också 1 l amningste om dagen. Amningste består av matsmältningsörterna anis, fänkål och kummin. Jag köpte den här sorten hos Grön gåva för den innehåller brännässla, vilket jag tycker hjälper mina muskler att slappna av och så smakar det lite bättre. Annars kan man naturligtvis köpa hela frön av anis, fänkål och kummin och göra ett eget te. Jag brygger en liter på morgonen och ställer in i kylskåpet. Sedan tar jag ett glas lite nu och då under dagen. Inte så gott men det hjälper. Jag är själv förvånad över hur mycket teet hjälper. Ibland glömmer jag göra te, eller glömmer dricka och det tar bara en halv dag innan Noa kräks mest hela tiden och det börjar köra i magen på honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar