onsdag 20 februari 2013

Idag är det jag som är kocken

Melker går på en föräldrakooperativt driven förskola, vilket ibland innebär en del arbete för oss föräldrar. Städning 4 ggr per år, styrelsearbete och jour. Idag är 3 fröknar sjuka/vab och jag inkallad på jour och får därmed äran att stå i köket och laga mat till 20 barn och 4 fröknar.

Trots att Melker gått på förskolan över 1,5 år har jag aldrig gjort det så jag är lite nervös. Vi har blivit inkallad på jour många gånger, men det är alltid Oskar som tagit hand om det. Han var där igår. 

Jag är rätt kluven till joursystemet. Det är jättebra att spara pengar på vikarier, det ger oss mer pengar till andra delar av verksamheten och jag har inga problem med att åka in och jobba. Det ger mig möjlighet att se mitt barns dagis från en annan vinkel och känna mig tryggare med att allt funkar som fröknarna säger att det funkar.

Det som inte känns säkert är att ha en massa föräldrar just i köket. Vi har allergiska barn och det har hänt att de inte kunnat äta delar av maten för att föräldrar inte är uppmärksamma på att man måste göra specialkost. Alla är helt enkelt inte van vid att läsa på alla innehållsförteckningar innan man häller något i grytan. 

Hoppas att jag inte förgiftar någon idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar