måndag 11 februari 2013

Planeringsdag och chokladbollar utan så mycket socker

Dagis hade visst planeringsdag idag, märkte jag när jag kom fram. Melker blev överlycklig för han ville inte gå till dagis idag. Han ville leka med sina saker här hemma. Om jag inte precis gått 1,4 km i oplogad snömodd och snöblåst hade jag inte heller brytt mig. Nu blev jag lite irriterad på mig själv som missat att skriva upp planeringsdagen i kalendern.

Men men.

- När det är planeringsdag måste man baka chokladbollar, sa jag.
- Ja, sa Melker.

och så gick vi hem.



Jag brukar göra mina chokladbollar lite mindre sockriga men det funkar ju bättre om man har kokos hemma. Med pärlsocker blev de ändå alldeles för söta.

100g margarin eller smör
5 dl havregryn
2-3 msk kakao
1 tsk farinsocker
2 rågade tsk honung
1 msk russin
1 krm vaniljpulver
ev 0,5 dl kokos

kokos att rulla i (eller pärlsocker som här på bilden men då blir de inte så sockerlätta)

Mixa allt i mixer och rulla till bollar. Förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar