lördag 9 februari 2013

Schlagerbollar av cirkelkakor

Ikväll är det Melodifestivalen igen och om bidragen är lika dåliga som förra veckan behöver jag något gott och sockrigt som gör att jag håller uppe humöret. Dessa rosa arraksbollar kommer nog passa alldeles utmärkt. Jag gjorde dem av smulor från cirkelkakorna vi bakade tidigare i veckan.


Det var Melkers idé att baka cirkelkakor. Degen skulle innehålla ägg, smör, socker, mjöl och mjölk och det skulle vara en deg som man kunde kavla och göra cirklar i med pepparkaksmått. Såklart! sa jag och vi satte igång och bakade, lite på fri hand så där. Jag såg bara till att det blev en deg som man kunde kavla och utöver det fick Melker bestämma. Halvägs igenom bakningen ville han att kakorna skulle bli rosa så vi behövde ha i röd karamell färg. Kakorna blev rosa, runda och helt klart ätbara men inte supergoda. Därför tyckte jag att de skulle passa perfekt i arraksbollar. Efter lite övertalning fick jag använda hälften av kakorna, vilket räckte precis. Jag rullade bollarna i de vackert rosa kaksmulorna också, eftersom jag inte hade något strössel hemma. 

ca 15 bollar
100 g margarin eller smör
3 dl kaksmulor
1 knivsudd vaniljpulver
½ dl kakao
1 dl florsocker
5 droppar arraksessens eller lite arrakspunch
kaksmulor eller strössel att rulla bollarna i

Mixa allt utom strössel i mixer och rulla till bollar. Rulla till kaksmulor eller strössel.

Förvara i kyl och försök att inte äta upp alla på en gång för då kommer du må illa. Tro mig, jag har provat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar