fredag 15 februari 2013

Supertanten

Jag lånade en fantastisk bok på biblioteket: Supertanten av Elin Ek. Som Grynet har Elin Ek varit min idol länge, nu är hon det som tant.



I Supertanten kan du läsa om allt det du glömde fråga din mormor. Hur man kokar sylt, hur man syr ett förkläde, hur man bakar de perfekta drömmarna. Du får läsa om civilkurage, husmanskost och kakor, kakor, kakor. Helt enkelt allt det vi längtar tillbaka till. 

Jag har redan bakat chokladlöv och bakat fläskpannkaka. Torsk med äggsås har letat sig in i middagsplaneringen för nästa månad och bara mina kantband kommer ska jag sy fina förkläden. 

Det enda jag saknar är en beskrivning på hur man klipper mattrasor men både min farmor och mormor lever så om jag bara kommer ihåg, ska jag fråga nästa gång jag kommer hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar