torsdag 21 mars 2013

Ett steg till mot en giftfri vardag

Hittade en jättebra artikel på Mama.nu om hur man skapar en giftfri vardag för sina barn. Där fanns många bra tips. Efter att ha läst artikeln kastade vi alla Noas plastleksaker från innan 2007, då tydligen flera farliga gifter förbjöds. I helgen ska jag försöka övertala Melker att kasta hans leksaker som så gamla. Det ska nog gå bra, det är inte leksaker han leker med så ofta. Gäller bara att hitta rätt tillfälle när han är mottaglig för sånt.

Vi ska också införa rutinen att man alltid tvättar/diskar nya leksaker innan man använder dem.

Läste en bra kommentar också. " Det är för många ignoranta och ointelligenta föräldrar som bara avfärdar allt genom att säga " hur klarade vi oss då?" Det gjorde vi inte. Var och varannan människa får cancer, hormonstörningar, sköldkörtelstörningar, men vi är för dumma för att titta oss omkring i våra egna hem efter orsaker, utan stoppar oss fulla med nya kemikalier för att råda bot på de sjukdomar vi har fått tack vare andra kemikalier."

Kan inte annat än hålla med, även om jag kanske skulle uttrycka mig mer diplomatiskt. Vi klarade oss inte. Själv har jag fler allergier än jag kan räkna och hormonstörningar som gjorde det svårt att få barn och dessutom gör att det är mycket troligt att jag får diabetes om något år. Kunskap om kemikalierna och kemikaliernas påverkan är viktig att sprida. Jag tror nämligen inte att föräldrar är ointelligenta och ignoranta, jag tror att de är oinformerade och litar alldeles för mycket på att myndigheterna inte skulle tillåta ämnen som var farliga för oss. Jag önskar verkligen att det var så men man får komma ihåg att en gång i tiden ansågs DDT vara helt ofarligt.

Så, jag gör det jag kan. Plastbantar, köper second hand och använder bara naturliga rengörings- och hygienartiklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar