lördag 16 mars 2013

Mjölksyrad rödkål


I höstas satte jag en mjölksyrning av rödkål som jag inte kunde äta för Noa fick så ont i magen av kål när jag ammade. Så har jag tänkt hela vintern att den där kålen ska jag äta när jag slutar amma, till julbordet. Sen ammade jag längre än jag tänkt och kålen stod där och retades. - Tänk vad god jag är, sa den. 

Mitt brutna ben gjorde att jag var tvungen att sluta amma. Morfin går över i bröstmjölken och är inte helt bra för bebisar. Så nu kan jag äntligen njuta av min fantastiska, syrade kål. Perfekt som pålägg på ett stort surdegsbröd. Kålen blev fantastisk. Mjuk och lite syrlig. Jag blandade i lite äpple och lök som smaksättning och det blev verkligen perfekt. Till nästa år ska jag syra i mängder, för det är verkligen perfekt så här års när till och med rotsakerna börjar smaka skräp och det är alldeles för lång tid kvar till rabarber, sparris och rädisor. 

Vill du syra själv rekommenderar jag Karin Boijs Syra själv och Lite enklare Johannas beskrivning på hur man gör. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar