torsdag 21 mars 2013

Parmesanbiffar

Jag är hemma och tar hand om hushållet nu när Ida har gått och på ett sådär opraktiskt sätt brutit benet. Synd för alla hemsidor jag skulle ha gjort - tur för mig som får mer tid med Noa och bakbordet.

Idag stod det köttbullar på schemat, men när lådan kom fram ur frysen visade den sig inte innehålla ransoner för fyra, och i en annan familj hade det säkert blivit läge att springa till Polacken i Grimsta centrum och leta efter något som liknade mina hemrullade blandfärsbullar så mycket som möjligt. Men vi har en annan strategi. Här kommer receptet på dagens vad-finns-i-skafferiet - parmesanbiffar:

Ingredienser
1 dl vetesurdegsströbröd av kanterna som blir över och smulor som blir när man sågar.
3 msk mjölk
Den där lite tråkigare biten närmast skalet på en parmesanost.
25 gram smör.
1/2 ägg som blev över från Idas kakbakning.
2 msk vetemjöl.
En nypa salt.
1 dl marinerade gröna linser
Jag har ingen aning om vad de var marinerade i, men det var säkert vinäger och grönpeppar, för det burkar det vara.

Metod
Låt ströbrödet svälla i mjölken i 30 min. Riv i parmesanosten. Mixa med smör. Blanda i linser, salt och vetemjöl. Stek matskedsvis som biffar med rapsolja i stekpanna. 


Det blev så gott att det blev köttbullar över. Dom tar vi på utflyktsmackorna imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar