torsdag 21 mars 2013

Peak oil moment

Jag läste nånstans om Peak oil moment. Den där stunden när man verkligen inser att Peak oil är på riktigt. Att det kommer att hända och kommer att innebära stora förändringar och utmaningar för samhället. Mitt peak oil moment var när jag såg Bang goes the theorys avsnitt Human Power Station.

De tar ett vanligt hus och kopplar bort det från elnätet. Istället kopplar de in en generator som drivs av 80 cyklister. 20 cyklister måste trampa hela tiden bara för att hålla spänningen uppe på nätet och sedan kallas fler cyklister in allt eftersom familjen vaknar och börjar använda elapparater. Man ser hur de kämpar, svettas och trampar hela dagen och till slut, när middagen åker in i ugnen orkar de inte längre.

För det första lärde jag mig hur lätt man kan göra skillnad. Om mamman bara stoppat in kycklingen direkt när ugnen blev varm, hade cyklisterna orkat över middagen. Om bara pappan damsugit lite snabbare, alla apparater och lampor slagits av när familjen gick på en promenad kanske det hade funnits kraft kvar.

För det andra förstod jag hur kraftfullt olja är och att vi inte har något som kan ersätta det. Det förstod jag i slutet av programmet när de höll upp en petflaska olja och sa det var lika mycket kraft som 80 svettande cyklister skapat under en hel dag. Så kraftfullt är olja, en ändlig resurs. En resurs som vi ända sedan vi började pumpa upp olja pumpat upp mer för varje år, fram till 2006. Från 2006 pumpar vi upp lika mycket olja varje år. När börjar vi pumpa upp mindre?

Du kan se hela avsnittet på Youtube. Kanske känner du likadant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar