tisdag 25 juni 2013

Att gå från balkongodlare till kolonist

Det största med att gå från balkongodlare till kolonist är skalan. På balkongen har man en liten kruka med något, på odlingslotten rensar man lite citronmeliss som spridit sig ut i gången och helt plötsligt är klädkammaren klädd i midsommarskrud. 


Citronmeliss funkar utmärkt i te. Det är gott och muskelavslappnande. Kan gärna blandas med lite mynta så blir det ännu godare. Jag har en dröm om att bli självförsörjande på örtté. I år odlar jag 4 sorters mynta, kamomill och så citronmelissen som redan stod i och utanför landet. Jag plockar också svartvinbärsblad och torkar. Det blir en ganska bra te-höst tror jag. 


Rabarbern hade tagit sig bra efter min rensning och gödning. Skördade idag och tar nog lite till nästa vecka sen ska den få vila. Jordgubbar har vi börjat skörda också. Solvarma jordgubbar direkt från landet kan vara det bästa som finns i hela världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar