torsdag 4 juli 2013

Att klara sig själv

- Mamma, när jag blir stor. Då ska jag laga mat själv till mig och mina barn. Men det kan jag ju inte.
Ångesten hängde tung i rummet så jag sa:
- Men jag kan lära dig!

Sen fick jag klura ett tag på vilken mat en 4-åring kan laga själv. Våfflor, så klart! Han var jätteduktig. Smälte margarin i micron, vispade bort alla klumpar och gräddade våfflorna utan att bränna sig. Jag var bara recept.


Sen hade jag en mycket stolt 4-åring som kände sig lite tryggare inför framtiden. Han kan i alla fall laga våfflor när han är stor och bor i sin villa med sina barn.

Jag tänker att fler borde göra som min förnuftiga 4-åring. Om ni är orolig för framtiden, för klimatförändringar, peak oil och/eller ekonomisk krasch - förbered er. Lär er saker. Att jag kan laga punkteringar på cykeln, äger ett trianga-kök och vet hur man odlar sallad och potatis gör att jag känner mig lite tryggare inför framtiden. Vad hjälper dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar