onsdag 28 augusti 2013

Önskan om enkelhet

På senare tid har jag funderat mycket på skillnaden på vårt liv som vi lever det, och vårt liv som vi vill leva det. Både jag och Oskar lever väldigt mycket i huvudet. Vi är kreativa och producerar text och kod, vi tänker stora tankar om allt mellan himmel och jord. Vi sitter mycket och har ont i axlar och ryggslut. Vi hatar att träna. Vi bor i en liten lägenhet i ett områden med väldigt mycket människor. Barnen går på förskola och uppfostras av proffs.

Det liv vi vill leva ser väldigt annorlunda ut. Vi vill ha en lite gård i en by på landet. Vi vill ha höns och odla det mesta av vår mat. Vi vill fortfarande producera text och kod men i mindre omfattning så att det kan kombineras med hårt arbete på gården. Vi vill kunna ha barnen med oss mer. Vi vill ha balans.

Ibland känns det som om jag slits itu mellan mina båda världar. Den vardag jag vill ha och den verklighet jag lever i. Då gör jag listor för att visa mig själv att vi jobbar för att skapa den vardag vi vill ha.

1) Vi jobbar på projekt i vårt företag som kan ge oss möjlighet att jobba på distans i framtiden.
2) Oskar söker jobb i områden där det är möjligt att köpa en gård på landet.
3) Jag har börjat en ämneslärarutbildning och lärare behövs överallt.
4) Vi har kolonilott och odlar en yttepyttig del av vår mat och får en gång i veckan jobba kroppen hårt. Vi lär oss också massor om att odla.

Jag tänker som triss: Plötsligt händer det! När det händer ska jag vara redo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar