måndag 7 oktober 2013

Torka frukt och gör din egen frukt och nötblandning



Jag har börjat plugga på distans, vilket innebär en del resor till Linköping. Första gången jag var där misslyckades jag totalt med maten och åt fler e-nummer och tillsatser på två dar än jag normalt äter på en månad. Så när det var dags att resa igen förra veckan ville jag vara mer förberedd. Denna påse var en del av den förberedelsen. Valnötter, cashewnötter och mandlar, alla ekologiska och frukt jag torkat hemma i min svamptork. Det blev krusbär som jag plockat från min kolonilott, plommon som svärmor räddat från en säker död i min svägerskas trädgård och Discovery-äpplen som vi köpte när vårt coop hade halva priset på svenska äpplen. 

Att torka frukt i svamptork är ganska lätt, även om det tar tid när man torkar så blöta saker som krusbär och plommon. Krusbären delade jag på mitten, äpplen och plommon strimlades med skalet kvar. Plommon la jag sedan med skalet ner för att minska kladdigheten, detsamma gällde krusbären. Äpplena däremot la jag som i en äppelpaj. Sedan följer du bara instruktionerna på din tork. Har man ingen tork kan man torka i ugnen. 

Det var den godaste nöt- och fruktblandning jag ätit och hjälpte mig hålla fokus på lektionerna. Den fick också borta att kännas lite mer hemma.

2 kommentarer:

  1. Vad är en svamptork? Jag brukar lägga ut mina trattkantareller på en tidning som jag placerar på en hylla högt upp i tvättstugan. De torkar på någon vecka. Men jag har gott om krusbär och skulle vilja göra något annat än sylt och marmelader. Att torka ska jag prova i år Minta's matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nedan finns länk till en svamptork. Om du ska köpa en se till att den har olika inställningar så att du kan torka både på hög och låg värme.

      http://www.bygghemma.se/kok-och-bad/hushallsapparater/ovriga-hushallsapparater/svamptork-obh-nordica-51286775/p-438705?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=CJaE6u7Q68wCFSH3cgodS7YDqw

      Radera