måndag 28 oktober 2013

Vegetarisk måndag - Adzukibönsbiffar med persilja


Förra veckan sedan köpte jag en påse adzukibönor på importaffären och idag gjorde jag en stor sats bönbiffar som jag och Oskar kan ha till lunch. Jag tycker att det är svårt att koka egna bönor. Antingen blir de för hårda, och då får familjen ont i magen, eller så blir de för mosiga, vilket inte är gott. Det problemet försvinner om man ska göra biffar, för då gör det ingenting att bönorna blir mosiga.

Det som är svårt att få till med bönbiffar är konsistensen. Ingen vill ha biffar som bara känns som mos när man biter i dem. Det enklaste sättet att få bra konsistens är att tillsätta vetegluten, men det är dyrt, svårt att få tag på och jag hade inget hemma. Idag använde jag istället en kombination av ströbröd, mannagryn och havregryn som fungerade alldeles utmärkt.

Adzukibiffar med persilja
1,5 l kokta adzukibönor
2 gula lökar
2 medelstora morötter
2 dl hackad persilja
2 tsk salt
svartpeppar
½ tsk chili
2 tsk torkad koriander
6-8 dl havregryn
2 dl mannagryn
1 dl ströbröd
ströbröd+mannagryn+grahamsmjöl till panering
smör eller margarin till stekning



Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.

Mixa bönorna. Du behöver inte vara allt för noggrann, det är bara gott om några bönor fortsätter att vara hela. Riv morötter och lök. Blanda kryddor, bönor, morötter och lök. Tillsätt mannagryn, ströbröd och hälften av havregrynen. Blanda. Tillsätt mer havregryn till du får till en bra, kladdig men formbar konsistens.

Smält lite smör i en långpanna.

Fukta händerna. Forma biffar och vänd i panering. Lägg i långpannan och grädda i 30-40 minuter. Vänd efter halva tiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar