onsdag 20 november 2013

Honung - Det flytande guldet


Om man vill minska på sockret i sitt liv, lindra förkylningar och göra sina egna hudkurer är honung en huvudingrediens. Därför köper jag gärna stora mängder svenskproducerad honung, gärna närproducerad. Tidigare köpte jag stora burkar på torget men den leverantören har jag inte sett på hela hösten, så i helgen beställde jag 6 kg honung på nätet. Det borde räcka hela vintern.

Till mat har vi honung i bröd, müsli, kakor, dressing och raw food bakverk. Det får söta te, iste, smoothies och glass.

Honung är den självklara följeslagaren till höstens alla halsinfektioner. Min favorit är denna infusion:

Förkylningsinfusion
1 rejäl tesked honung
1 tsk kung markattas äppelcidervinäger
1 tsk riven, färsk ingefära
1 kopp varmt vatten

Låt dra 3-5 minuter och njut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar