tisdag 11 mars 2014

Vårstädning på kolonilotten


I söndags var det full sol och 12 grader varmt. Vi tog hela familjen och drog till kolonilotten där vi gjorde i ordning en pallkrage där jag om bara nån vecka ska så lite sallad och rädisor. Vi beskar vinbärsbuskarna, vilket verkligen var i sista minuten men jag tror inte de började blöda. 


Jag började också rensa perennrabatterna på ris och kirskål. Förra året fick vi lotten i början på juni och då hade ogräset hunnit så långt att vi aldrig kom ikapp. I år vill jag ha ett försprång. Genom att plocka kirskålen redan nu hoppas jag att den ska begränsas lite. 

Vi åt korv kokt i gasköket och njöt av solen. Jag prövade vår nya grep och insåg hur viktigt det är att ha rätt redskap. Med en grep är det så mycket lättare att arbeta jorden. Ur rabatterna tittade en hel del vårblommor upp och jag mötte många glada kolonister som besökte sin lott för första gången i år. Stämningen har nog aldrig varit så hög! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar