tisdag 20 maj 2014

Balkongodlare igen


Vi har sagt upp vår kolonilott och jag odlar i krukor, hinkar och byttor på balkongen igen. Men bara tillfälligt. Vi har nämligen köpt hus och 1 juli går flyttlasset. Där kommer vi odla på vår 8000 kvm stora tomt och med tiden hoppas jag att vi ska kunna odla så gott som alla våra grönsaker, samt hålla några höns och bin. Det är stort när drömmar äntligen blir verklighet. 


Men jag saknar redan jorden. Att gräva är den bästa motion jag vet och att så och se mat växa, det finns inget som motsvarar den känslan. Så jag har petat ner några rädisfrön och lite sallad som vi förhoppningsvis hinner skörda innan vi flyttar. 


Lite krukor kan vi ju ta med också. Den blåa hinken har jordärtskockor, en självsådd jordgubbsplanta och några Linnetagetes runt kanten. I små krukor har jag basilika, oregano, kamomill och johannesört. Den svarta krukan hade förra året 3 sorters mynta men än så länge tittar bara pepparmyntan upp. Får se om något mer har överlevt vintern. 

Den genomskinliga plastbacken har vi haft som kompost och fyllt med mest gammal jord, lite tidningspapper, kvistar och blast. Av en bekant fick vi sedan kompostmaskar som kan bryta ner allt. Nu är lådan full och jag la lite jord och satte ner två sommarsquash-plantor, får se om de överlever. Annars har jag tänkt att den här komposten ska bli starten på vår egen, stora kompost vid nya huset. 


Kronärtskockan är vacker redan när den är så här liten. En liten mexikansk dragon får försöka samsas på kanten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar