onsdag 1 oktober 2014

Årets version av klimatsmarta mössan

Så var det höst igen! Barnen behöver tusen lager kläder och vantarna jag stickade i våras kommer väl till pass. Noa som älskar vantar och mössor tycker det är fantastiskt, jag som hatar att klä på barn tycker inte att det är lika underbart. Barnen växer ju också så varje gång det är ny säsong måste man kolla om kläderna fortfarande passar - det gör de aldrig! Båda barnens tunna mössor var för små. Bara att sätta sig vid symaskinen. 


Lite Enklare står som vanligt för idén och på hennes blogg finns en utförlig beskrivning av hur man syr mössor av gamla tröjor. Jag prövade en lite ny modell där jag använde två tröjor, eftersom jag inte hade någon tillräckligt stor tröja på lager. Var lite krångligare att sy men mössan blev rätt häftig med de olika färgerna. Melker fick själv välja tygmärke och valet var självklart: En röd, glittrig stjärna. Det här är nu hans sheriffmössa. 


Noas mössa var också för liten men som tur var kunde han ha Melkers mössa från förra året. Den uppdaterades bara med ett tygmärke som Noa valde själv: En blå robot.

Mössor av gamla tröjor är verkligen enkla att sy och de blir väldigt sköna. Pröva du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar