måndag 27 oktober 2014

Att sy en åkpåse av återbrukat material

Noa sover ute i vagn på förskolan, vilket jag är övertygad om är orsaken till att han inte varit lika sjuk den här hösten som förra. Kruxet är bara att då behöver han något tillräckligt varmt att sova i. Något som värmer både vid -5, -15 och -25 och vi har ingen åkpåse kvar. Vi hade en till bebisvagnen men har inte brytt om oss att skaffa en ny. Eftersom Noa är på gränsen med att sova på dan ville jag inte köpa en ny nu heller. 

- Jag kan sy en! sa jag med sedvanlig hybris. 

Så letade jag bland mina tyger och gömmor och hittade lite markisväv, en fleecefilt och ett väldigt tjockt bebistäcke. Så tjockt att mina barn knappt använt det. En lång dragkedja låg också och skräpade i skåpen. Återbruk är bra och billigt, tänkte jag glatt. 


Här är resultatet. Den blev varm, mysig och faktiskt riktigt snygg. Men det var betydligt jobbigare att få ihop den än jag trodde. Min stackars symaskin orkade inte riktigt och trilskades hela tiden. Fodret (det varma täcket) var jag tvungen att sy fast för hand och efter bara en liten bit började mina händer strejka. Det var helt enkelt för tungt för både min symaskin och mig. 


Som tur var kom Oskar till min räddning och sydde fast fodret. Ska jag vara helt ärlig var hans stygn dessutom lite snyggare än mina så från och med nu får han göra all handsömnad. Nu behöver vi i alla fall inte oroa oss för att Noa ska frysa och det kostade inte en krona. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar