torsdag 2 oktober 2014

Miljövänligt badrumsskåp


För kanske två år sedan bestämde jag att vi skulle vårt badrumsskåp skulle bli mer miljövänligt och innehålla färre kemikalier. Allt skulle ersättas med ekologiska produkter när det tog slut. Igår beställde jag våra första bambutandborstar och kände att resan börjar vara klar. För det är en resa varje gång vi ska förändra våra vanor och konsumtionsmönster. Det tar tid och innebär en hel del testande innan vi hittat rätt.

Idag innehåller vårt badrumsskåp:
2 myggmedel, No skito och MyggA - Fyllt av dåliga kemikalier men helt nödvändigt vissa dagar.
100 % pure mint tea moisturizer - Min ansiktskräm som jag är väldigt nöjd med.
Shampoo no perfume Urtekram - Mitt schampo som jag inte är nöjd med alls. När den är slut provar jag något annat. Jag tror att jag provat 5 olika schampon det här åren men hittar inget som passar mitt hår och är parfymfritt. Barnen använder också mitt schampo när de tvättar håret.
Shampoo brännässla, Mac urth - Oskars schampo mot mjäll.
Nagellack - Inte miljövänligt på något sätt men jag använder det inte på naglarna, utan för att lacka nitar och knappar på mina byxor för att slippa nickallergiutslag.
Menskopp - Efter mycket om och men bytte jag till menskopp och är väldigt nöjd. Den håller tätt minst lika bra som en tampong men torkar inte ut slemhinnorna.
Tops - ekologiska
Tandkräm, Weleda - Vår favorit efter att ha provat några olika sorter. Den är lite dyr men rengör bra och håller munnen fräsch länge. Barnen använder Weledas barntandkräm.
Hydrokortison - Mot utslag jag ibland får på händerna. Jag har inte behövt använda den sedan vi flyttade.
Bepanthen - Inköpt i somras för att lindra kliandet från Oskars myggbett. Ska försöka hitta ett ekologiskt alternativ till nästa år.
Barnolja, ekologisk - Sådant som inte används särskilt mycket längre sedan barnen blivit större och när den är slut kommer jag inte köpa en ny.
Solkräm, Organic children - Två, för att en måste stå på förskolan i maj, juni.
Lip conditioner, Vera - Ej ekologisk och köpt av Oskar förra året för att jag lovade att göra ett läppbalsam men aldrig kom till skott. I år ska jag göra ett läppbalsam.
Plackers tandtråd
Lavendelsalt - Hemmagjort, perfekt i badet eller fotbadet.
Tvålar, ekologiska - Används både i duschen och vid handfatet.
Hemgjord deo - Recept hos enklare johanna.
Äppelcidervinäger - Att skölja håret med för att få bort mjäll.
Kam och hårborste i trä med naturborst - sliter mycket mindre på håret vilket gör att varken jag eller barnen behöver balsam.
Fotsskrapa, nagelfilar och nagelsaxar

Utöver detta använder jag ibland en skrubb av olivolja och råsocker och ringblomssalva till torr vinterhud.

Jag måste säga att det gör mig väldigt stolt, hur långt vi har kommit vad gäller hygienprodukter. Som ni ser saknas en del skönhetsprodukter. Det är för att jag inte använder dem. Jag har alltid varit lite för lat för att orka sminka mig och min känsliga hud reagerar inte så bra på smink heller. Likadant med håret, det blir bara risigt av styling. Så sakta men säkert slutade jag använda sådana produkter.

Jag letar fortfarande efter en bra handkräm, helst en jag kan göra själv och något sätt att slippa myggen utan att smörja in mig i gift. Tips mottages gärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar