torsdag 9 oktober 2014

Sugrör i rostfritt stål


I somras lånade vi Vad händer med jorden, en bok som rakt och ärligt beskriver klimatförändringar för barn utan att skrämmas. Istället ger boken tips på hur man genom att ändra sina vanor kan stoppa att jorden värms upp. Melker var en hängiven miljökämpe redan innan men är det nu ännu mer. Han blev därför mycket glad över att jag köpte sugrör i rostfritt stål som kan återanvändas hur många gånger som helst.

Jag har velat köpa rostfria sugrör länge som en del av vår plastbantning men oroat mig lite för om de verkligen funkar för så små barn som mina att dricka ur. Det var inga problem. Även Noa 2,5 kunde dricka ur dem. Enda svårigheten var att sugrören blev lite långa, så de fick stå på knä på stolen och dricka. Ingen uppoffring för barnen men jag kan tycka att det är lite opraktiskt. Mina sugrör är 24 cm och det finns kortare varianter som kanske passat barnen bättre.

Sugrören i rostfritt stål funkar lika bra till saft som smoothie. Till smoothie tycker jag till och med att de är lite bättre än de vanliga i plast, eftersom de inte trycks ihop om man suger för hårt. De går att köra i diskmaskin men om man druckit smoothie eller milkshake bör man nog skölja ur sugrören på en gång om man inte ska köra diskmaskinen direkt, annars lär det fastna. Fastnar det följer visserligen en liten borste med men jag tar inga risker.

Ett paket av de sugrör jag brukar köpa kostar 30 kr. Vi gör av med 1,5 sådant paket om året. Årskostnaden för sugrör är med andra ord 45 kr. Jag betalade 99 kr för 4 sugrör i rostfritt stål. Om de håller i 3 år, har de med andra ord sparat oss pengar. Nu har jag ju inte köpt dessa sugrör för att spara pengar men det är alltid intressant att räkna ändå.

Sugrör i rostfritt stål sälja av många, jag köpte mina på Rekolek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar