onsdag 15 oktober 2014

Ta bättre bilder på dina barn till julkortet i år

Igår hade det kommit lite snö och tisdag är barnens dag hemma. Så självklart passade vi på att leka lite ute i "snön". Barnen med pulkan och jag med kameran i desperat jakt på en bra julkortsbild. Det är många som letar efter den bilden just nu, så jag tänkte dela med mig av mina bästa tips på att ta fina kort på barnen. 


Tips 1: Gör inte som jag gjort ovan. Hitta inte bra ljus och sätt barnen i en mysig pose och säg inte: "Titta på mamma nu!" Det leder i bästa fall till att de lägger på sina fotominer/grimaser eller i värsta fall till att de börjar gråta. Min femåring börjar alltid sjunga och gestikulera med händerna. Det ger inte fina bilder. 


Tips 2: Följ barnen. Att följa barnen när de leker i snön är ett mycket bättre sätt att få, autentiska bilder. Det är också viktigt att sätta ner ett knä i marken så att man kommer på barnens nivå, fågelperspektiv ger oftast inte lika bra bilder. 

Tips 3: Sportfunktionen. Jag brukar växlade mellan kamerans autoläge och sportfunktionen när barnen springer och leker. Här ovan har jag använt sport, vilket ger en härlig mitt-i-rörelsen-känsla på storebror som drar. Sport ger inte alltid så bra ljus till bilderna eftersom den jobbar med mycket snabb slutartid, så för lite lugnare lekar tar jag autoläget istället. Är man riktigt duktig kan man tänka ut vilken slutar- och bländartid som passar bäst för just den här situationen, personligen hinner jag aldrig det när jag ska hänga med barnen. 


Tips 4: Continuous shooting. Det är läget på kameran där den tar flera bilder om man håller ner avtryckarknappen och det är helt oumbärligt när man fotar barn. Det beror på att de flesta bilder där objektet rör på sig ser ut som den ovan. Med continuous shooting får jag fler bilder och det ökar chansen att jag får en snygg bild. 


Tips 5: Ha tålamod. Försök inte styra lekarna, säg inte: Titta hit, eller annat föräldrar gärna gör i det här läget. Igår tog jag minst 100 bilder för att hitta en riktigt fin bild. Kom bara ihåg att kasta alla dåliga bilder så att datorn eller kameran inte blir full med skruttbilder. 


Tips 6: Off center. Att inte sätta motivet i centrum utan lite till höger eller till vänster är ett bra sätt att få bilderna att se proffsigare ut. Den här bilden lämnar dessutom plats för lite text uppe i högra hörnet, om man skulle vilja. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar