måndag 19 januari 2015

Odlingsåret börjar 1:a januari

1:a januari då smäller det för trädgårdsodlare. Många väntar till detta datum innan de får beställa fröer, göra de första sådderna och rita upp nya odlingskartor. Så var det i alla fall för mig! När jag läser trädgårdsböcker och tidningar känns det ibland som att alla odlare är experter på att rita med snygga, färgglada och skalenliga ritningar. Mina ritningar visar tydligt att så inte är fallet:


Ovan är planteringarna som finns på husets framsida. en stenhalvcirkel till höger där jag vill ha örtlandet, en blomrabatt till vänster som har lite perenner och ska få tillskott av sommarblommor och sallad. Bredvid rabatten ska en ny anläggas och här tänker jag odla potatis och bondbönor i år för att få lite hjälp med markberedningen. Vi har också en plantering runt en ytte-pytte-liten dam, där det står en ros och några perenner. Den ska utökas lite och kommer i år innehålla vallmo och indiankrasse. Längst upp står det gamla huset och framför det ska jag och Melker ha vårt solrosland. Även här tänker jag att vi ska få lite hjälp med markberedningen inför framtida planteringar. 


Teckning nr 2 är odlingslådorna. 1 står klar och Oskar tror att han kommer kunna bygga 2 till. Längst ner finns också lite pallkragar. I dessa kommer vi odla senat, persilja, dill, rotpersilja, salladslök, vitlök, kål, squash, bönor, majs, ärtor, morötter, rädisor, rödbetor, kålrot och gulbeta. Landet längst upp är marktäckt men kommer inte få någon låda i år så där sätter vi potatis och bondbönor. 


Efter planen var det dags för fröinventering. Jag har mängder med fröer kvar från förra året eftersom vi inte odlade så mycket pga flytten. De jag var osäker på om de kommer gro la jag på ett hushållspapper som hålls fuktigt. naturligtvis gjorde jag också en liten karta för att se vilka fröer som var vilka. De flesta har nu visat livstecken men jag väntar ännu på några stycken. 


Så gjorde jag en lista över alla fröer jag har, när de ska sås och var de ska placeras. Efter det var det dags att beställa fler fröer. Odlingsåret 2015 börjar med bättre planering än någonsin, hoppas det är ett bra tecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar