måndag 26 januari 2015

Snöskottning, skridskor, saft och fröer


Ovan ser ni mitt kryddland, eller nä, det gör man ju faktiskt inte. Man ser bara vitt. Vitt vitt vitt. Idag snöar det igen, mycket! Det är härligt med mycket snö och riktig vinter. All snöskottning gör mig stark och det kommer jag behöva när det är dags att börja med odlingarna igen. 


Vinter ger inte bara muskler, utan mycket lek och skratt. Igår sken solen så vi åkte ner till stranden, det som nu är skridskobanan. Efter lite skrapning blev isen fullt åkbar och det var inte bara barnen som snörde på sig skridskor och njöt i solljuset, även jag åkte några varv. Noa fick ett par skridskor med dubbelmedar i julklapp så trots att han inte ens fyllt tre kunde han vara med och åka. 

- Å, nu minns jag sommaren! sa Melker när vi kom fram till stranden och så kändes det verkligen. Samtidigt som vi åkte på den frusna sjön minns vi alla gånger vi badade här i somras och vi började verkligen se fram emot sommaren igen. 


Så när vi kom hem kokade jag vinbärssaft av frysta vinbär och gick igenom fröpaketet jag fick i fredags. 


Här finns krasse, gräslök, solrosor, rädisor, vallmo, sallad och gröngödsling. Det visade sig vara dags att så både ramslök och smultron, så det fixade jag och barnen på en gång. Smultronen ställde jag ute under bron och drömde om hundratals små röda bär i skogskanten.

Det var nog världens bästa dag och trots förkylning känner jag mig glad och energirik än idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar