fredag 30 januari 2015

Snöslott

Igår fick vi enorma mängder snö. Blötsnö. Vi skottade och skottade och skottade och i morse när jag vaknade värkte mina armar så att jag knappt orkade lyfta dem. Naturligtvis hade det snöat ännu mer i natt och ute låg ett tjockt lager tung snö. Lyckan var därför stor när grannen körde upp med sin röda traktor och skottade det mesta. Vi har väldigt bra grannar!

Men det innebar att jag bara behövde skotta lite grann och hade ork kvar att bygga upp barnens snöslott igen. Vi byggde slottet förra gången det var plusgrader men det har snöat så mycket sen dess att den inte var användbar lägre. Efter hårt arbete från både mig och Melker så blev den i alla fall klar. 


Vi har som sagt fått en del snö. Slottets ena vägg är vallen jag skottar upp för att få en fri gårdsplan, den andra har vi fått genom att skotta ut kojan. 


Eftersom slottet är byggt runt lampstolpen blir det automatiskt lyse. Lite sittplatser fixade vi också och en tv, efter önskemål från Noa. 


Vi grävde en tunnel genom snöberget för det måste finnas en nödutgång (enligt min äldsta Melker).


När det finns snö ute blir jag barn igen och jag kommer ihåg hur kul det var när pappa klättrade upp i snöhögen och grävde gångar och kojor. Jag är så glad att jag kan ge det till mina barn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar