måndag 2 februari 2015

Snökaos i Norrland, allt funkar som det ska

- Alltså, om det kom så här mycket snö i Stockholm skulle det vara krigsrubriker men jag läser tidningen och hittar inget om snökaoset i Västerbotten, sa jag till Oskar igår kväll.
- "Snökaos i Norrland, allt funkar som det ska", skrattade han. Inte så bra rubriker.
Idag läser jag i Norran att det var en vanlig helg för räddningstjänsten men att plogbilar i centrala stan i alla fall haft lite problem.



Barnens slott som jag grävde ur i fredags är nu helt översnöat. Vi skottade en gång i timmen igår för att hålla garageuppfarten öppen och det värker i varenda del av kroppen idag, ändå fick jag skotta igen i morse då det var 30 cm snö på bron. Men, människor höll sig hemma. Vägarna blev skottade. På kvällen fick vi bevittna the awsome power of fossila bränslen när en stor traktor med snöslunga svängde upp på tomten och skottade vår gårdsplan. Nu är det gigantiska högar med snö överallt och jag ser så fram emot när det slutar blåsa och barnen kan få leka ute. För jag älskar verkligen vintern, även när det är snöstorm och jag måste skotta jämt. Det är vitt, vackert och jag tänker bara på alla roliga stunder vi ska ha: klättra i snöhögar, åka skidor, gräva kojor, åka pulka och susa fram på sparken. Jag har inte haft en sån här vinter sen jag var barn, det är kanske därför jag känner mig som ett barn igen. Ett barn med extrem träningsvärk i både armar och ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar