torsdag 26 mars 2015

DIY Krukor att så i


Jag har en del små svarta plastkrukor som passar bra när man ska dra upp plantor från fröer som jag köpte för många år sedan men de räcker inte riktigt. Idag känns det onödigt att lägga pengar på såkrukor när det finns så många andra sätt att göra krukor. Här är mina bästa tips!

1. Mjölkpaket


De flesta lägger mjölkpaketen på sidan och klipper men jag tycker att det blir lite bättre och dessutom enklare att plantera ut, om man istället klipper av toppen på paketet. Jag klipper inte hål i botten utan vattnar försiktigt istället men däremot gör jag lite små hål på sidan så att vattnet kan rinna ut om det blir allt för blött. 

2. Svampförpackningar eller vindruvförpackningar



Fröer som ska täckas med plast medan de gror kan man sätta i svamp- eller vindruvsförpackningar. Även här gör jag hål i sidan på förpackningen, inte under.

3. Krukor av tidningspapper


Att göra krukor av tidningspapper är både enkelt och roligt. Jag har en krukmakare från Runåbergs men vill man inte köpa det kan man istället följa Sara Bäckmos tips och vika sina egna. Jag använder papperskrukor mest till stora fröer sent på säsongen, som gurka och squash. De klarar av att torka ut lite och då möglar inte krukan lika lätt. Sara Bäckmo har fler tips på hur man använder krukor av tidningspapper på bästa sätt. 

4. Krukor av toapappersrullar

Ett år sådde jag massor med fröer tidigt på säsongen i toapappersrullar med mögel och förlorade fröer som följd. I år tänker jag bara så luktärter och solrosor i toapappersrullar. Stora fröer som växer snabbt och kan planteras ut kort tid efter sådd. Sara Bäckmo sår sådant som kan stå ute eller i kallbänk i toarullar för att undvika mögel och det kan nog också fungera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar