måndag 30 mars 2015

Plantera om chilin


Chili var en av de första växter jag började odla och jag har odlat den varje år sedan dess. De flesta år har jag inte fått en särskilt stor skörd men det är ändå trevliga plantor att umgås med nästan hela året. Man sår i januari och skördar de sista frukterna inne i oktober, november.

Jag planterade om mina fina chiliplantor i hinkar som jag tänker att de ska stå i resten av säsongen. För att få en bättre skörd gödslade jag därför krukorna med lite vedaska, benmjöl och nån slags ekologisk gödsel i pelletsform som jag hade hemma. Om det är något jag lärt mig under de år jag odlat, så är det att inte snåla med gödslingen. Det slutar bara med att man står där med en yttepyttig skörd i slutet av säsongen. Utöver denna grundgödsling kommer chilin under säsongen få guldvatten och gräsklipp.

Jag plockar också bort alla blommor tills plantan blivit ungefär 40 cm, för att de ska växa sig större. Man behöver inte göra så, plantorna växer tids nog ändå men eftersom jag är allergiker och inte kan ha blommande växter inne så passar det mig ganska bra att plocka blommorna. Nu hoppas jag på den största chiliskörd jag någonsin fått!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar